شرکت حسابداری بیلان برتر

نقش مدیر مالی در کنترل اسناد حسابداری

نقش مدير مالی در حسابداری

رسيدگی به اسناد امور مالی و حسابداری همواره يكی از چالش‌های اساسی مدیران مالی بوده است. از آنجا كه هماهنگی در اجرای قوانين و تطابق هزينه‎‌های انجام شده با قوانين و مقررات جاری، از وظايف اصلی و قانونی مدير مالی و روسای حسابداری (عامل مالی) واحدها تلقی می‌گردد، اداره رسيدگی و كنترل اسناد در حوزه مديريت مالی از جايگاه ويژه‌ای برخوردار است.

 

هدف رسيدگی به اسناد مالی چیست؟

  • رسيدگی و كنترل اسناد به منظور مطابقت اسناد با كليه قوانين و مقررات عمومی و اختصاصی
  • جلوگیری برخورد سليقه‌ای حسابداران در امر مهم صدور اسناد‌حسابداری
  • ايجاد زمينه برای اجرای وظيفه مقدس، مهم و خطير مديريت مالی
  • تسريع در روند رسيدگی و پرداخت هزينه‌ها و نهايتاً استفاده بهينه از منابع مالی
  • استفاده بهينه از توان تخصصی كارشناسان و حسابرسان

 

وظایف اصلی مدیر مالی در بخش حسابداری

 

مدیریت امور مالی یک واحد اقتصادی، وظیفه تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی، برنامه ریزی مالی، تامین بوجه و ارائه گزارشات مالی را دارند، و همین‌طور مدیران مالی وظایف سازمان دهی، هدایت سازمان و همین‌طور کنترل سازمان را بر عهده دارند. برخی موارد در خصوص کنترل رویداد‌های حسابداری به شرح زیر می باشد:

  1. نظارت بر واحد امور مالی جهت کنترل اسناد حسابداری
  2. مطالعه قوانین و مقررات مالی و محاسباتی مربوطه
  3. بررسی و رسیدگی به انجام كلیه امور مالی و خدمات حسابداری بر اساس قوانین و مقررات مالی به منظور تعیین میزان بدهی بر اساس مدارك اثبات كننده بدهی
  4. شركت مستمر در دوره‌های آموزشی تخصصی و به روزرسانی تسلط بر اجرای قوانین مربوطه و توانائی استفاده و به كارگیری مهارت هفت‌گانه رایانه
  5. شركت در جلسات و كمیسیون‌های مربوط به امور مالی و ارائه دستورالعمل‌ها و طرح‌های مالی در جهت بهبود كیفی و كمی فعالیت‌ها و ارائه گزارش لازم به مسئولین ذیربط
  6. نظارت بر مصرف اعتبارات از طریق رسیدگی قبل و بعد از هزینه
  7. كنترل واخواهی اسناد و مداركی كه در انجام تشریفات مالی رعایت مقررات نشده و گزارش به ذی‌نفعان و پیگیری تا حصول نتیجه
  8. رسیدگی و كنترل قراردادهای منعقده و حساب، پیش‌پرداختها، علی الحسابها و ..
  9. گزارش تخلفات احتمالی و ارائه نظرات اصلاحی در موارد لزوم

واحد امور مالی و حسابداری در شرکت‌ها اعم از اینکه بزرگ باشند یا کوچک، مجموعه‌ای افراد با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف است که اگر چیدمان درستی داشته باشند هر کدام بخشی از کار مالی شرکت را بر عهده گرفته و به صورت سلسله مراتبی یا به صورت همسطح کارهای مربوطه را انجام می‌دهند. تخصص‌های واحد مالی و حسابداری می تواند به صورت تفکیک شده اعم از کارگزینی، اداری، حسابداری، حقوق و دستمزد و غیره بوده یا اینکه همه امور به صورت مشترک و بدون جداسازی تخصص‌ها انجام گیرد.

به دلیل اینکه واحد مالی و حسابداری در طول سال علاوه بر کارهای معمول، مسئول تهیه کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای پرداخت مالیات‌ها، حسابرسی و ممیزی مالی می‌باشد، بهتر است وظایف و تخصص‌ها به خصوص اگر شرکت بزرگ باشد به صورت کاملا تفکیک شده انجام شود تا امکان پاسخگویی به دفاعیات قانونی به صورت حرفه‌ای وجود داشته باشد.


شرکت حسابداری بیلان برتر آمادگی خود را جهت انجام کلیه خدمات حسابداری و مالیاتی اعلام نموده و با بهره گیری از پرسنل متخصص و مدیران مالی باتجربه سعی در ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایتمندی مشتریان عزیز دارد. جهت اطلاع از نحوه انجام خدمات حسابداری سریع و ارزان این شرکت با شماره ۸۸۸۶۵۷۴۴ – ۰۲۱ – ۰۹۱۲۴۰۸۰۹۱۰ آقای علیزاده تماس حاصل فرمائید.


کار حسابداری

 

چه اسنادی توسط حسابداران تهیه می‌شود؟

 

الف ) تهیه اسناد ساده‌ای مانند فاکتورهای فروش و خرید با تمام جزییات و رعایت فرمت‌های تعیین شده توسط سازمان‌های دولتی مربوطه

ب ) تهیه اسناد مربوط به دفاتر مالی مانند دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر دارایی و هزینه‌ها، دفتر معین و غیره. حسابداران باید به طور کاملا دقیق و تخصصی نحوه ثبت اطلاعات در این دفاتر را دانسته و نسبت به اجرای آن تعهد داشته باشند .

ج ) تهیه اسناد مربوط به حضور و غیاب پرسنل به جهت استفاده در محاسبات حقوق و دستمزد. البته گاهی این امور در بعضی شرکت‌ها توسط واحد کارگزینی و اداری انجام شده و فقط اطلاعات آن در اختیار حسابداران جهت محاسبات حقوقی قرار می‌گیرد .

د ) تهیه اسناد مربوط به لیست بیمه پرسنل در مهلت مقرر شده. تهیه لیست بیمه باید به دقت و بر اساس واقعیت انجام شود چرا که اگر در لیست بیمه، افرادی حذف شوند یا اینکه افرادی بدون حضور در شرکت به لیست بیمه اضافه گردند در هر دو حالت مشکلات قانونی خاص خود را برای کارفرمایان خواهد داشت. در برخی شرکت‌ها تهیه لیست بیمه مانند اطلاعات ورود و خروج پرسنل و ساعت کارکرد آنها توسط واحد اداری و کارگزینی انجام می‌شود و حسابداران فقط امور مالی و حسابداری شرکت را انجام می‌دهند، البته همه اینها بستگی به بزرگی و کوچکی شرکت دارد و تصمیمات و استراتژی که مدیریت در این خصوص اتخاذ می‌کند.

 

امور مالی و حسابداری ، در شرکت‌ها چه تعریفی دارد ؟

 

امور مالی و حسابداری شرکت‌ها، مجموعه‌ای از افراد با تخصص‌های متفاوت هستند که کارهایی نظیر برنامه‌ریزی‌های مالی، تهیه دستورالعمل‌های مالی، عملیات‌های حسابداری و غیره را انجام می‌دهند. در واقع هر کاری که وارد حیطه مالی شرکت شود توسط این واحد انجام خواهد شد.

 

مدير مالی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد ؟

 

برای انجام درست و دقیق هر حرفه‌ای باید افرادی که در آن به کار گمارده می‌شوند انتظارات آن شغل را برآورده کنند. این انتظارات می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی، توان هوشی و تحلیلی، ویژگی‌های جسمانی و ظاهری، خصوصیات و رشته تحصیلی و غیره باشد. فردی که حرفه مدیریت امور مالی را در یک شرکت و یا سازمان بر عهده می‌گیرد باید یکسری ویژگی‌های شخصیتی و تحصیلی خاصی را داشته و به آنها متعهد باشد:

الف ) در درجه اول امین و قابل اعتماد و نسبت به شغلش متعهد باشد و اطلاعات شرکت را به صورت اسناد طبقه‌بندی شده و بسیار مهم تلقی کرده و از افشای آنها به هر شکلی پرهیز نماید.

ب ) باید خلاق و دارای قوه تحلیل و بررسی بالا بوده و بتواند از اطلاعات خام گزارشات حرفه‌ای و تخصصی استخراج نماید.

ج ) یک مدیر متعهد و حرفه‌ای باید به جزییات توجه کافی کرده و آنها را از نظر دور نکند. جزیی نگری و دقت در حسابداری بسیار مهم است و حذف و یا از قلم افتادن برخی جزییات می‌تواند به درگیر شدن شرکت با گیرو دارهای قانونی و حقوقی و مالیاتی منجر گردد.

د ) یک مدیر مالی موفق به همه قوانین مالی، بیمه، مالیاتی و حقوق مربوط به حوادث ناشی از کار تسلط داشته و در مواقع لزوم این قوانین را اجرا و اسناد مربوط به آنها را تهیه و در صورت لزوم به ارگان‌های مربوطه ارسال می‌کند.

 

تنظیم اظهارنامه و صورتهای مالی

 

مدیران مالی چگونه رویدادهای مالی را کنترل می‌کنند؟

 

مدیران مالی از طریق کنترل اسناد حسابداری تهیه شده توسط حسابداران و کارشناسان شرکت تا حد زیادی می‌توانند رویدادهای حسابداری را کنترل کنند.

الف ) در بررسی و کنترل اسناد و امور مالی و خدمات حسابداری باید اطلاعات قانونی مستندات پیوست شده به اسناد مالی مورد رسیدگی قرار گرفته و فاقد هر گونه قلم خوردگی باشد. این اسناد باید مطابق با قوانین مربوطه بوده و اصول مربوطه در ثبت و نگهداری آنها رعایت شده باشد.

ب ) دریافت‌ها و پرداخت‌های شرکت‌ها از اسناد مهم مالی هستند که در کنترل‌های مربوطه باید بررسی شده و صحت آنها تایید گردد.

ج ) کنترل سر فصل حساب‌ها در کلیه سطوح ارتیکل‌های موجود در اسناد از نظر انطباق حساب با مدارک ضمیمه و موضوع سند، استاندارد‌ها و رویه‌های حسابداری هم جزئی از کنترل‌های مذکور بوده که باید به درستی انجام شود.

د ) گردش حساب شرکت و موجودی و مانده حساب‌ها باید بررسی و کنترل شده و صحت آن مورد تایید قرار گیرد تا در گزارشات امور مالی و بهره برداری‌های بانکی و وامی بتوان به آن استناد کرد.

و ) کنترل ثبت به موقع دفاتر قانونی و بررسی دقیق تاریخ‌های ذکر شده و مطابقت آن با اسناد و مدارک مالی مربوطه هم بخشی از کارهای کنترلی اسناد و مدارک مالی می‌باشد .

 

کنترل‌های تخصصی در واحد خدمات حسابداری شامل چه مواردی می‌تواند باشد؟

 

کنترل رسیدگی به حساب‌های پرداختی : این کنترل می‌تواند شامل کنترل وجود امضاهای مجاز، ثبت و طبقه‌بندی صحیح حساب‌ها، مطابقت حساب‌ها با مستندات پیوست و … باشد.

کنترل رسیدگی به دارایی های ثابت : مانند امضاهای مجاز ، ثبت و طبقه‌بندی صحیح حساب‌ها، رعایت قوانین مربوط به خرید دارایی‌های ثابت، کنترل اخذ استعلام بها، کنترل صحت اسناد مربوط به مناقصه‌ها و غیره، کنترل اسناد مربوط به دارایی‌هایی مانند ملک و مدارک مربوط به انتقال سند

کنترل مستندات خرید مانند : پیش فاکتور، فاکتور خرید، رسید تحویل و سایر اسناد مربوطه، اعمال کنترلی مربوط به حساب‌های مالی و اسناد مربوط به آن بسیار مهم و البته دارای جزییات فراوانی می‌باشد. یعنی به همان نسبت که ثبت و نگهداری اسناد وجود دارد به همان اندازه هم باید کنترل صورت گیرد. رسیدگی به حساب بانک‌ها، حساب هزینه‌ها و موارد قانونی مربوط به آنها و حساب مواد و کالاهای مورد نیاز شرکت‌ها، همه بر عهده حسابداران بوده و باید در بازه‌های زمانی مشخصی برای انجام آنها برنامه‌ریزی گردد. به دلیل اهمیت موضوع و اینکه ممکن است برخی از این امور به توجه بیشتری نیاز داشته باشد وجود یک چشم سوم در این امر ضروری جلوه می‌کند.

موسسات خدمات حسابداری و  امور مالی و حسابداری در کنترل اسناد مدارک مالی می‌توانند حکم یک چشم سوم را داشته و امور مربوط به آن را بر عهده بگیرند. مزیت این تصمیم این است که همیشه دقت به شخص ثالث و کسی که از بیرون به موضوع نگاه می‌کند بیشتر است و جزییات را دقیق‌تر می‌بیند.


شرکت حسابداری بیلان برتر آمادگی خود را جهت انجام کلیه خدمات حسابداری و مالیاتی اعلام نموده و با بهره گیری از پرسنل متخصص و مدیران مالی باتجربه سعی در ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایتمندی مشتریان عزیز دارد. جهت اطلاع از نحوه انجام خدمات حسابداری سریع و ارزان این شرکت با شماره ۸۸۸۶۵۷۴۴ – ۰۲۱ – ۰۹۱۲۴۰۸۰۹۱۰ آقای علیزاده تماس حاصل فرمائید.


[mailerlite_form form_id=2]

مقالات مرتبط

Simmilar Blog
04 مه 2020
کار حسابداری

کار حسابداری به مجموعه پروژه‌های کوچک و مقطعی گفته می‌شود که معمولاْ در مواقع حساس بازار بسیار خوبی

14 آوریل 2020
حسابرسی داخلی و مستقل

در جواب پاسخ این سوال که آیا حسابرسی داخلی تکمیل کننده خدمات حسابداری است، می­توان پاسخ مثبت داد؛ زی

01 مارس 2020
عقد قرارداد حسابداری

امروزه خدمات حسابداری از حساس‌ترین و فنی‌ترین حرفه‌ها بشمار می‌آید بطوری‌که سهل انگاری در انتخاب ارا

نظرات کاربران

Comments

محصولات پیشنهادی