شرکت حسابداری بیلان برتر

حسابرسی داخلی تکمیل کننده خدمات حسابداری

حسابرسی داخلی و مستقل

در جواب پاسخ این سوال که آیا حسابرسی داخلی تکمیل کننده خدمات حسابداری است، می­توان پاسخ مثبت داد؛ زیرا حسابرسی داخلی یکی از خدمات حسابداری بوده و حسابرس داخلی، می­تواند یکی از افراد مالی یا تیم حسابداری سازمان باشد. اما گاهی این امکان وجود دارد که مدیران سازمان، برای حسابرسی داخلی خود از شرکت حسابداری خبره کمک گرفته و از خدمات حسابداری آنها استفاده می­کنند. به طور کلی، حسابرسی داخلی مربوط به یک فعالیت مستقل و مطمئن، تضمین و مشاوره ای است که برای ارزش افزوده و بهبود عملیات سازمان طراحی خواهد شد. این فعالیت، به سازمان کمک می­کند تا اهداف خود را با در نظر گرفتن یک نظام و برنامه منظم، برای ارزیابی و بهبود کارایی فرایندها مدیریت و کنترل نمایند.

آموزش حسابرسی داخلی توسط متخصصان با درک عمیق از فرهنگ، سیستم­ها و فرآیندهای کسب و کار انجام می­گیرد و این اطمینان را می­دهد که، کنترلهای داخلی در محل برای رفع خطرات، پروسه های مدیریتی و رسیدن به اهداف سازمان موثر و کارآمد هستند. حسابرس داخلی باید امکان برقراری ارتباط با مدیران ارشد سازمان را داشته و مجاز به استفاده از اسناد مهم شرکت باشد. در این مطلب به فعالیت حسابرسی داخلی و وظایف حسابرس داخلی می­پردازیم، تا به جواب سوال ( آیا حسابرسی داخلی تکمیل کننده خدمات حسابداری است؟ ) برسیم.

  • اهمیت حسابرسی داخلی سازمان­ها

مدیران باید برای اینکه منابع مالی خود را کنترل و همچنین، اشتباهات حسابرسی را پیشگیری کنند، به حسابرسی داخلی بپردازنند. در حسابرسی داخلی تمام امور مربوط به هزینه­‌ها و امور مالی سازمان بررسی و سوء استفاده­‌های مالی شناسایی می­شود. این امر می­تواند کمک خوبی برای اطمینان از نحوه صحیح کار حسابداری شرکت باشد. صاحبان کسب و کار معتقدند که، حسابرسان داخلی یک منبع ارزشمند برای مدیریت اجرایی و هیئت مدیره، در دستیابی به اهداف کلی و همچنین تقویت کنترل داخلی و حکم رانی سازمانی هستند. اما چرا موضوع حسابرسی داخلی اهمیت زیادی دارد؟ دلایل اهمیت ویژه حسابرسی داخلی سازمان­ها عبارت­ند از:

  • با حسابرسی داخلی، امور تجزیه و تحلیل شده و شرکت به سمت بهترین فرصت­ها سوق داده می­شود.
  • طبق استانداردهای مربوطه صحت گزارشات حسابداری و امور مالی تعیین می­گردد.
  • کنترل داخلی سازمان به بهترین نحو ممکن
  • رعایت بخشنامه، قوانین و آئین نامه­‌ها
  • از منابع و دارایی­های سازمان حفاظت خواهد شد.
  • پیشگیری از ضررهای مالی
  • شناسایی منابع مالی که در حال هدر رفتن است.
  • علاوه بر انحرافات مالی، سایر سوءاستفاده‌­ها از سازمان مشخص می­شود.
  • مشخص نمودن کیفیت هزینه­‌ها

اگر سازمانی بخواهد خدمات حسابرسی داخلی را به شرکت حسابداری واگذار کند، باید مطمئن باشد که شرکت حسابداری معتبر بوده و بهترین خدمات حسابداری و متخصص­ ترین افراد را در اختیار او قرار می­دهد. زیرا حسابرسی داخلی امری با اهمیت است و حسابرسان داخلی می­توانند علاوه بر بررسی حساب­ها و اسناد داخلی شرکت، به خدمات مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.


شرکت حسابداری بیلان برتر آمادگی خود را جهت انجام کلیه خدمات حسابداری و مالیاتی اعلام نموده و با بهره گیری از پرسنل متخصص و مدیران مالی باتجربه سعی در ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایتمندی مشتریان عزیز دارد. جهت اطلاع از نحوه انجام خدمات حسابداری سریع و ارزان این شرکت با شماره ۸۸۸۶۵۷۴۴ – ۰۲۱ – ۰۹۱۲۴۰۸۰۹۱۰ آقای علیزاده تماس حاصل فرمائید.


چرا حسابرسی داخلی تکمیل کننده حسابداری است؟

گفتیم حسابرسی داخلی یکی از ارکان اصلی برای تکمیل فعالیت حسابداری خواهد بود. اما چرا؟ تیم حسابداری یک شرکت به رویدادهای مالی پرداخته و امور مالی را انجام می­دهند. اطلاعات مالی می­تواند شامل حقوق کارکنان، قراردادهای روزانه و ماهیانه، بهای آب و برق و گاز، هزینه‌­های شرکت و برخی دیگر باشد که حسابداران آنها را تنظیم می­کنند. اما در نهایت تمام این امور می­بایست دوباره توسط یک تیم یا فرد دیگری بررسی شده، تا در صورت اشتباهات موجود در حسابها یا هر مشکلی، یا حتی ارائه راهکارهای ایده آل برای فرصت­های بهتر و کاهش هزینه­‌ها انجام گیرد. به این امر حسابرسی داخلی و کسی که این امور را برعهده گرفته، حسابرس داخلی گویند.

 

برون سپاری خدمات حسابداری
  • مراحل حسابرسی داخلی در سازمان

برای اینکه حسابرسی داخلی صورت گیرد باید یک‌سری از مراحل مهمی طی شوند. از آماده سازی تیم حسابرسی داخلی گرفته تا اجرای کار و شناخت و برنامه ریزی جزو مراحل نهایی است. اگر مدیری برای حسابرسی داخلی از شرکت حسابداری و خدمات حسابداری استفاده نکند، همچنین از افراد امور مالی خود برای حسابرسی داخلی شرکت کمک گیرد، باید در ابتدا مرحله آماده سازی را تکمیل نماید. این مرحله شامل:

  • برگزاری جلسه
  • انتخاب هیئت مدیره و تیم حسابرسی
  • برنامه ریزی مقدماتی
  • تامین منابع مورد نیاز
  • تببین سازوکار مدیریت پروژه اثربخش
  • تعامل و ارتباط با واحد مدیریت ریسک (در صورت وجود)
  • تعیین خطوط و مراحل گزارشگری
  • آغاز فرآیند حسابرسی داخلی

پس از اینکه مراحل آماده سازی تکمیل گردید، افراد می­توانند به حسابرسی داخلی و کنترل سیستم داخلی سازمان بپردازند. اما برای گزارشگیری و پیگیری اطلاعات مراحلی وجود دارد که عبارت­ند از تدوین گزارش نهایی حسابرسی داخلی، انجام بازبینی توسط مدیر حسابرسی، برگزاری جلسه و تبادل نظر، جمع بندی نظرات، پیگیری و اجرایی شدن نظرات. به طور کلی، جمع آوری و بررسی اطلاعات مورد نیاز، تهیه گزارشات و اطلاعات آماری و غیره را واحد حسابرسی داخلی برعهده دارد.

  •  نحوه گزارش حسابرسی داخلی

یکی از مهمترین و حساس­ ترین بخش­های هر سازمان یا شرکت، حسابرسی داخلی آن است. در حسابرسی داخلی پس از بررسی­های انجام شده، تمام اطلاعات و گزارشات تنها در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار گرفته و بقیه افراد از آن بی­ خبر هستند. حسابرسی داخلی سازمان یک امر پیچیده مالیست؛ زیرا ­می­تواند سازمان را از بحران­ های بدی در امان نگه دارد. در نتیجه توصیه می­شود تا مدیران، برای حسابرسی داخلی از شرکت حسابداری که برای خدمات حسابداری خود از تیم متخصص استفاده می­کنند، کمک بگیرند.

وظایف حسابرس داخلی در خدمات حسابداری

  • حصول اطمینان از ثبت صحیح مدارک، اسناد و گزارش­های مالی
  • کنترل داخلی سازمان
  • ارائه گزارش به هیئت مدیره
  • ارائه پیشنهادات ویژه و همچنین فراهم آوردن موقعیت­های عالی
  • پیشگیری از هر گونه سواستفاده
  • شناسایی هر گونه ریسک
  • پیگیری و بررسی تمام فعالیت­های مالی سازمان
  • اخلاق حرفه­ای و رعایت کلیه قوانین موجود
  • روحیه مسئولیت پذیری
  • بی­طرف بودن
  • پرداختن به تمام عملیات­های مالی مربوط به شرکت و حقوق کارکنان
  • تسلط بر انبارگردانی و جزئیات آن
  • بررسی تمام موارد طبق اصول و برنامه ریزی شده

استانداردهای حسابرسی چیست؟

  • استانداردهای عمومی
  • استانداردهای عملیاتی
  • استانداردهای گزارشی

معرفی استاندارد عمومی

این نوع از استاندارد حسابرسی، مربوط به خود شخص حسابرس بوده. او باید برای رسیدگی و تهیه گزارشات استقلال خود را بکار ببرد و منصفانه، به تمام امور بپردازد و هیئت مدیره را از تمام اطلاعات باخبر سازد.

معرفی استاندارد عملیاتی

به استاندارد عملیاتی ، استاندارد رسیدگی هم می­گویند. در این نوع باید علاوه بر امور مالی به وضعیت کارکنان سازمان پرداخته شود. همچنین باید شناخت کافی از سیستم کنترل داخلی داشت. حسابرس داخلی می­بایست برای تهیه گزارشات، این کار را به صورت حرفه­ای و محرمانه انجام دهد.

معرفی استاندارد گزارشی

در این نوع از استاندارد، حسابرس باید تعیین کند که آیا صورت­های مالی و گزارشات نوسط حسابداران طبق اصول تهیه شده است یا خیر. با بررسی تمام مدارک و اسناد باید یک اظهارنظری به مدیریت ارسال گردد.

 

تنظیم اظهارنامه و صورتهای مالی
  • ویژگی­های یک شرکت حسابداری خوب

بیشتر سازمان‌ها مایلند تا از شرکت حسابداری معتبر، برای انجام امور خدمات حسابداری خود اقدام کنند. اما ویژگیهای یک شرکت حسابداری خوب چیست؟

  1. انجام تمام عملیات مالی
  2. ارائه خدمات مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  3. گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  4. ثبت اسناد حسابداری
  5. تهیه گزارشات مالی و مالیاتی
  6. مشاوره جهت کاهش هزینه­‌ها و افزایش درآمد
  7. انجام انواع حسابرسی­‌ها

 

خدمات مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی توسط حسابرس

یکی از انواع خدمات حسابرسی­‌ها را می­توان به حسابرسی با خدمات مالی اشاره کرد. برای این امر، حسابرس باید انجام امور مالیاتی را بررسی کرده و به خدمات مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی بپردازد. ارائه خدمات مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی امری مهم بوده و باید، توسط افراد خبره تهیه گردد. اشخاص حقیقی یا حقوقی (  به استثنای شهرداری و موسسات و وزارتخانه های دولتی ) موظف هستند که، به انجام خدمات مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیات اقدام کنند. همچنین، با پرداخت حق مالیات پس از چند مرحله صاحبان کسب و کار تخفیف خوبی برخوردار می­شوند. مدت اظهارنامه مالیاتی سالیانه و از فروردین ماه شروع و در آخرین ماه سال یعنی اسفند به پایان می­رسد.

اما نوع دیگری از اظهارنامه مالیاتی در سازمان­ها و حتی شرکت­های کوچک، مربوط به گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است. مدت تهیه و تنظیم گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت اعلام شده و به طور معمول، سه ماهه خواهد بود. در واقع، به تفاوت ارزش ریالی یک کالا هنگام فروش با ارزش ریالی همان کالا هنگام خرید مالیات بر ارزش افزوده گفته می­شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت اعلام شده و مانند دیگر انواع مالیات، هر سال امکان اینکه دستخوش تغییرات قرار گیرد وجود دارد. طبق قانون، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند تا با پایان هر فصل که دوره سه ماهه محسوب می­شود، به گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود با تکمیل فرم مربوطه به دولت بپردازند.

افراد باید بدانند که، اصولی بودن تهیه گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بسیار اهمیت دارد، از این رو این امر می­بایست به افراد خبره و متخصص واگذار گردد تا هیچ­گونه اشتباهی صورت نگیرد.

نکته: در صورت هر گونه سهل ­انگاری در گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، از سمت اداره مالیات جریمه انجام می­گیرد. بنابراین، ارائه تمام مدارک و گزارشات باید در عین صحت و بدون کوچکترین تخلفی باشد.


شرکت حسابداری بیلان برتر آمادگی خود را جهت انجام کلیه خدمات حسابداری و مالیاتی اعلام نموده و با بهره گیری از پرسنل متخصص و مدیران مالی باتجربه سعی در ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایتمندی مشتریان عزیز دارد. جهت اطلاع از نحوه انجام خدمات حسابداری سریع و ارزان این شرکت با شماره ۸۸۸۶۵۷۴۴ – ۰۲۱ – ۰۹۱۲۴۰۸۰۹۱۰ آقای علیزاده تماس حاصل فرمائید.


[mailerlite_form form_id=2]

مقالات مرتبط

Simmilar Blog
09 مارس 2020
برون سپاری خدمات حسابداری

قبل از بیان مزیت‌های برون سپاری خدمات حسابداری به تعریف اجمالی از واژه برون سپاری می‌پردازیم. نگاه‌ه

01 مارس 2020
عقد قرارداد حسابداری

امروزه خدمات حسابداری از حساس‌ترین و فنی‌ترین حرفه‌ها بشمار می‌آید بطوری‌که سهل انگاری در انتخاب ارا

24 فوریه 2020
خدمات مالی و حسابداری

تنوع استفاده کنندگان از صورتهای مالی باعث شده خدمات حسابداری به شاخه های متنوعی تبدیل شود. که دو شاخ

نظرات کاربران

Comments

محصولات پیشنهادی