شرکت حسابداری بیلان برتر

تفاوت خدمات حسابداری و خدمات مالیاتی

خدمات مالی و حسابداری

تنوع استفاده کنندگان از صورتهای مالی باعث شده خدمات حسابداری به شاخه های متنوعی تبدیل شود. که دو شاخه اصلی آن خدمات مالی و حسابداری و خدمات مالیاتی است. با توجه به تنوع فعالیتهای اقتصادی، خدمات حسابداری خود دارای شاخه های متنوعی است که انجام خدمات حسابداری مستلزم توانایی فنی مناسب با آن فعالیت است. البته این گسترش تنوع و وجود یک استفاده کنده قدرتمند مانند دولت باعث شده بخش خدمات مالیاتی دارای اهمیت فوق العاده باشد. در ادامه به شرح و توضیح دو گروه اصلی خدمات مالی و حسابداری می‌پردازیم .

  • خدمات مالیاتی

امروزه به دلیل گستردگی قوانین مالیاتی و تنوع در آن مشاوران مالیاتی در یک شرکت حسابداری باید تخصص لازم را داشته باشند و بدون تخصص در این امور نمی‌توانند به مودیان راهنمایی درست ارائه دهند. مشاوره مالیاتی از نیازهای هر سازمان یا موسسه‌ای می‌باشد که در سطح جامعه دارای فعالیت است. ناآگاهی و عدم دریافت مشاوره مالی و مالیاتی گاهی سبب خسارات غیر‌قابل جبرانی برای مودیان می شود. مدیران و کارفرمایان مجرب این مهم را می‌دانند بنابراین همیشه در امور خود قبل از هر‌کاری از افراد متخصص در امور مالی و مالیاتی مشاوره دریافت می‌نمایند.

 

برخی از بخشهای خدمات مالیاتی :

  • نحوه تحریر دفاتر قانونی حسابداری
  • تحریر دفاتر قانونی به صورت ماهیانه
  • آموزش تحریر دفاتر قانونی
  • تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد سالانه
  • مشاور مالیات بر ارزش افزوده
  • مشاوره مالیات تکلیفی
  • مشاوره پرونده مالیاتی
  • حضور در جلسات رسیدگی مالیاتی
  • تحریر دفاتر قانونی حسابداری
  • تنظیم گزارش مالیات ارزش افزوده
  • تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی
  • پیگیری اعتراض مالیاتی
  • تهیه لوایح مالیاتی جهت ارائه در هیئت های حل اختلاف مالیاتی

 

تنظیم اظهارنامه و صورتهای مالی

 

تحریر دفاتر قانونی : کلیه موسسات لازم است رویدادهای مالی خود را پس از ثبت در نرم افزار مربوطه در دفاتر روزنامه و کل مطابق استاندارد های مربوطه ثبت نموده و  با استفاده از استانداردها مشخص شده اقدام به تنظیم اظهارنامه سالیانه بر اساس گردش عملیات حسابداری خود بنمایند و کلیه اقدامات مالی خود را حتی بدون جا انداختن یک واو به شیوه درست و مطابق اصول حسابداری و آئین نامه نگارش دفاتر قانونی آماده نمایند و حداکثر در مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه خود تحویل حوزه مالیاتی تعیین شده دهند و یا اینکه از طریق سامانه اینترنتی مشخص شده ارسال و کد رهگیری دریافت نمایند.

سپس در مهلت یکماهه پس از تحقق درآمد مالیات آنرا به واحد مالیاتی مربوطه بواسطه واریز به حساب تحویل دهند و رسید دریافت نمایند و همچنین در زمان ارائه اظهارنامه هم لازم است اگر مانده مالیات پرداخت نشده ای دارند به حساب تعیین شده توسط واحد مالیاتی در این خصوص واریز نمایند، مودیان باید در زمان تعیین شده جهت رسیدگی مالیاتی در محل مقرر با همراه داشتن دفاتر قانونی و اسناد به همراه ضمائم خواسته شده حضور یابند تا فرآیند رسیدگی انجام شود.

تنوع بخشهای خدمات مالیاتی که در بالا تنها به بخشهایی از آن اشاره شده شرکت را ملزم می نماید که از حسابداران خبره در این زمینه استفاده نماید.

ولی سوال اساسی اینجاست که آیا حسابداران شرکتها دارای تجربه کافی برای انجام این امور هستند؟ پاسخ به این سوال هر چه باشد برای شرکت ایجاد هزینه می‌کند. اگر پاسخ بله باشد یعنی حسابداران شرکتها دارای تجربه کافی باشند، هزینه نگهداشت اینگونه منابع انسانی معمولا هزینه ای بالاست و اگر حسابداران شرکت تجربه کافی نداشته باشند و از خدمات مالیاتی برون سازمانی استفاده نکنند بدون شک با مشکل عدم رعایت قوانین مالیاتی مواجه می شوند که این خود باعث ایجاد بار هزینه ای مالیاتی برای شرکت می شود.

می‌بینیم که در هر دوصورت بهینه ترین راه برای انجام خدمات مالیاتی، برون سپاری ( استفاده از شرکتهایی که خدمات مالیاتی می دهند ) است . این دسته از شرکتها بواسطه انجام انواع خدمات مالیاتی و تنوع شرکتهای خدمات گیرنده دارای تجربه بالایی هستد. این شرکتها برای تطابق انجام فعالیتهای ثبتی با قوانین جاری مالیاتی خود را ملزم می نمایند که دانش و آگاهی خود را نسبت به قوانین بروز رسانی کنند.


شرکت حسابداری بیلان برتر آمادگی خود را جهت انجام کلیه خدمات حسابداری و مالیاتی اعلام نموده و با بهره گیری از پرسنل متخصص و مدیران مالی باتجربه سعی در ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایتمندی مشتریان عزیز دارد. جهت اطلاع از نحوه انجام خدمات حسابداری سریع و ارزان این شرکت با شماره ۸۸۸۶۵۷۴۴ – ۰۲۱ – ۰۹۱۲۴۰۸۰۹۱۰ آقای علیزاده تماس حاصل فرمائید.


برون سپاری خدمات مالی و حسابداری یکی از روشهای ارزنده کم کردن هزینه های جاری و بالا بردن امکان استفاده از خدمات فنی و تخصصی با قیمت پائین تر است همانطور که گفته شد در شرایط حاضر استخدام یک نیروی حسابدار ارشد و یا مدیر مالی باسابقه که دارای شرایط ایده آل از لحاظ سوابق کاری باشد شاید کمیاب و یا اینکه فشار شدید هزینه‌ی را به شرکت یا سازمان وارد می نماید، لذا راه حل مناسب استفاده از خدمات مراکز و موسسات تخصصی انجام خدمات مالیاتی است که در این مراکز به دلیل تمرکز تخصص به همراه تجربه سنوات گذشته به همراه تعدد پرونده های حال حاضر یک کمپکس مفید از توانائی و قابلیت را فراهم نموده است که استفاده شرکتها و موسسات تجاری از این خدمات به صورت پارت تایم و یا مشاوره‌ای می‌تواند برای آن سازمان بسیار پراهمیت باشد که بسیاری از عملکرد های ضعیف و لرزان سازمان یا شرکت را در خصوص عملکرد مالیاتی را سامان می دهد. لذا در ذیل توضیحات مفیدی در این خصوص ارائه شده است، باشد که مفید واقع گردد.

شرایط افراد ارائه دهنده خدمات مالیاتی چگونه باید باشد یعنی این افراد چه خصوصیات و تجربیاتی باید داشته باشند : اول : تجربه سنوات متعدد ارائه اظهارنامه مالیاتی و دفاع و حضور در جلسات دفاع و رسیدگی متعدد و کسب پیروزی مکرر. دوم : شخصیت آرام و مطمئن در عین حال چالشی که البته تشخیص آن در دید اول بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد و فرد مدعی را باید در شرایط کمی تا قسمتی چالشی سنجید و سوم : انجام کار همزمان فرد مدعی انجام خدمات مالیاتی در سنوات متوالی در شرکتها و موسساتی با خدمات و شکل متفاوت به مانند شرایطی که یک نفر به صورت همزمان مدیر مالی چند شرکت با موضوع مختلف است مثلا یک شرکت بازرگانی، پیمانکاری و یا شرکت تولیدی .

 

خدمات مالیاتی سریع و باکیفیت

 

  • خدمات مالی و حسابداری

خدمات مالی و حسابداری فرآیندی است که در طی آن ارزیابی عملیات مالی مانند ثبت درآمدها و هزینه های شرکت یا موسسه صورت می‌گیرد. مدیران درون سازمان مانند مدیران داخل سازمان و یا افراد ذینفع برون سازمان مانند بانکها و … از این اطلاعات برای تصمیم گیری آینده استفاده نمایند.

امرزوه گستره‌ی خدمات حسابداری صرفا ثبت اسناد حسابداری و تهیه گزارشات یا صورتهای مالی نیست، بلکه تنوع خدمات حسابداری باعث شده این خدمات جنبه حرفه ای به خود بگیرد . برخی از خدمات مالی و حسابداری را می توان به شرح زیر نام برد.

  1. پیاده سازی نرم افزار حسابداری
  2. پیاده سازی سیستمهای مالی و بهای تمام شده
  3. ثبت اسناد حسابداری و تنظیم صورتهای مالی
  4. رسیدگی به صورتهای مالی و اسناد حسابداری
  5. آموزش نوشتن دفاتر کل و روزنامه
  6. آشنایی با استانداردهای حسابداری
  7. اظهارنامه حسابداری پیمانکاری
  8. آموزش تخصصی حسابداری
  9. حسابداری شرکت های مهندسی مشاور
  10. اعزام حسابدار
  11. ایجاد انبارداری مکانیزه
  • تهیه و تنظیم صورت‌های مالی

در هر سازمان و موسسه یکی از اهداف اساسی واحد خدمات مالی و حسابداری تهیه و تنظیم صورتهای مالی بر اساس عملکرد مالی می باشد، که از این صورتها در درون سازمان و خارج از سازمان استفاده می‌گردد. تجزیه و تحلیل صورتهای مالی محدود به تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی است که امکان مقایسه یک شرکت با یک معیار (مثلاً متوسط صنعت) را فراهم می آورد. نسبتهایی که با متوسط صنعت تفاوت زیادی دارند، به عنوان نسبتهایی که نیاز به بررسی بیشتر دارند در نظر گرفته می شوند. اطلاعات موجود در صورتهای مالی، هم در داخل و هم در خارج از سازمان کاربردهای گسترده ای دارد.

موارد استفاده درون سازمانی : در درون هر شرکت، اطلاعات مالی کاربردهای مختلفی دارد. یکی از مهمترین این کاربردها، ارزیابی عملکرد است. عملکرد مدیران برمبنای ارقام حسابداری (مانند حاشیه سود و بازده حقوق صاحبان سهام) ارزیابی می شود و پاداش آنها هم بر همین اساس پرداخت می‌گردد. همچنین شرکت‌هایی که دارای بخشهای مختلف هستند، عملکرد هر یک از این بخشها را با استفاده از اطلاعات صورتهای مالی مقایسه می کنند. و همچنین در شرکتهای تولیدی این صورتها می‌توانند به مشخص نمودن کالای پرسود و پربازده و کالای کم بازده کمک شایانی بنماید و این امر جهت گیری کلی حرکت شرکت تولیدی را تغییر خواهد داد.

موارد استفاده خارج از سازمان : صورتهای مالی برای گروههای خارج از شرکت، مانند موسسات اعتباری و بانکها ، وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه نیز مفید است. مثلاً یک وام دهنده می تواند با بررسی اطلاعات موجود در صورتها و نسبتهای مالی یک شرکت، در مورد وام دادن به آن شرکت تصمیم گیری نماید و همچنین ادارات دولتی جهت بررسی و اعطای گرید ها و شرکت در برخی مزایده ها که توان مالی و مدیریتی یک شرکت برای انتخاب او برای انجام یک پروژه مهم است .

امروزه یکی از مهمترین دغدغه های سازمانها تامین مالی است، صاحبان سرمایه معمولا انسانهایی دقیق و ریزبینی هستند که باید برای جلب توجه آنها اطلاعات مناسب و مفیدی ارائه شود ، اینگونه اطلاعات به صورت کلی در صورتهای مالی و گزارشات پیوست آن نهفته است. در نتیجه تنظیم صورتهای مالی از مهمترین بخش خدمات مالی و حسابداری است. جهت تنظیم صورتهای مالی مناسب سایر خدمات حسابداری بایستی به درستی صورت گرفته باشد. اموری مانند : ثبت اسناد حسابداری ، استفاده از نرم افزارهای مناسب و …


شرکت حسابداری بیلان برتر آمادگی خود را جهت انجام کلیه خدمات حسابداری و مالیاتی اعلام نموده و با بهره گیری از پرسنل متخصص و مدیران مالی باتجربه سعی در ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایتمندی مشتریان عزیز دارد. جهت اطلاع از نحوه انجام خدمات حسابداری سریع و ارزان این شرکت با شماره ۸۸۸۶۵۷۴۴ – ۰۲۱ – ۰۹۱۲۴۰۸۰۹۱۰ آقای علیزاده تماس حاصل فرمائید.


[mailerlite_form form_id=2]

مقالات مرتبط

Simmilar Blog
14 آوریل 2020
حسابرسی داخلی و مستقل

در جواب پاسخ این سوال که آیا حسابرسی داخلی تکمیل کننده خدمات حسابداری است، می­توان پاسخ مثبت داد؛ زی

09 مارس 2020
برون سپاری خدمات حسابداری

قبل از بیان مزیت‌های برون سپاری خدمات حسابداری به تعریف اجمالی از واژه برون سپاری می‌پردازیم. نگاه‌ه

01 مارس 2020
عقد قرارداد حسابداری

امروزه خدمات حسابداری از حساس‌ترین و فنی‌ترین حرفه‌ها بشمار می‌آید بطوری‌که سهل انگاری در انتخاب ارا

نظرات کاربران

Comments

محصولات پیشنهادی